2014. június 24., kedd

Építész vagy Kertész?

avagy Wonderbook élmény #1

A Wonderbookot Jeff VanderMeer amerikai sci-fi szerző írta/szerkesztette (itthon az Agavénál jelentek meg regényei). Nem egyszerű írástechnikai könyvről beszélünk, hanem egy inspirációhalmazról, hiszen színesen illusztrált, feladatokkal és más neves írók (Pl.: Neil Gaiman, Lauren Beukes és Catherynne M. Valente könyvei csodásak és magyarul is elérhetőek) esszéivel tűzdelt könyvről van szó. Olvasás közben rengeteg érdekes mondatot/gondolatot bejelöltem – ahogy a képen is látszik :) –, amikről úgy gondoltam érdemes lenne pár szót ejteni vagy elmélkedni rajtuk.

A sorban az első bejegyzés a függelékben található George R.R. Martin interjúhoz kötődik. VanderMeer arról kérdezte Martint, a "zsákutcák és ismeretlen átjárók" miért fontosak a saját írói folyamatában, vagyis érintőlegesen felmerült a plotter vs. panster kérdés. (Dióhéjban: a plotter, azon szerző, aki előre megtervezi a cselekményt és tudja mi fog történni, panster aki sodródik a történésekkel és írás közben bontja ki a történetet.)

Martin szerint kétféle írótípus van: az Építész és a Kertész. Az Építész előre megtervezi a történetet, ahogy egy építész egy épületet. Tudja hány szoba lesz benne, hol futnak majd a csövek, milyen tetőt húznak rá, vagyis ismerni fogja minden négyzetcentiméterét. A Kertészek ezzel szemben elültetnek egy magot, és a "vérükkel és izzadságukkal" locsolják miközben várják mi nő ki belőle. Ez a folyamat nem teljesen véletlenszerű, hiszen a Kertészek tudják mit ültettek el, és van egy általános elképzelésük, hogy "tök vagy éppen tölgyfa" nő ki belőle a végén.  Martin szerint ritka, hogy valaki szélsőségesen csak Építész vagy Kertész legyen, a legtöbb író a kettő valamilyen arányú kombinációja.

Ha felteszik nekem a kérdést, hogyan építek fel egy regényt, azt szoktam mondani, hogy előre tudom hová szeretnék eljutni, és ismerem a cselekmény nagyobb csomópontjait, és útközben engedek az ötleteknek. Pippánál és Myánál is úgy jártam, hogy mire eljutottam a regény befejezéséhez, egészen más jelenet sült ki belőle, mint ahogy elképzeltem. Ráadásul ezek a jelenetek sem véglegesek, mindkét esetben a bétaolvasások/szerkesztés során tovább finomodtak.

Pippánál és Myánál is hiába próbáltam előre megtervezni a regényeket. Láttam nagyobb csomópontokat, de egyszerre csak néhány kisebb jelenetet ismerek pontosan előre. Írás közben kitöltöm a lyukakat, és a szereplők így haladnak az előre kigondolt következmények felé.
Hiába érzem úgy, hogy a tervezés biztonságot ad, hiába firkálok össze nagy papírokat színes filcekkel, sosem tartom be a jelenetsorrendeket, nem tudok túllépni a problémákon, amíg írásban is el nem jutok odáig. Szeretek felfedezni, rájönni összefüggésekre – érezni az elégedettséget ilyenkor –, ez a sava-borsa ennek az egész folyamatnak. Az írás erőfeszítéssel és lemondással jár, ezek az apró örömök és persze a befejezés, az utolsó pont, a jutalomfalat.

Szóval (jelenleg inkább) Kertész vagyok, vállalom. :)
Meglátjuk, hogy a harmadik regénynél hogyan tolódnak el az arányok.

Feldobom a kérdést: Építész vagy Kertész típusú szerző vagy?
Ha netán blogbejegyzést írtok a témáról, linkeljétek be, kíváncsi vagyok. :)
Akiknek már olvashatjátok a véleményét a témában:
Moskát AnitaOn Sai, Róbert KatalinBuglyó Gergely, és Zsuzsyb meginterjúvolt több írót is a kérdéssel kapcsolatban, illetve Gabriella és Dominik.


(Gondolom sok Trónok harca rajongó kíváncsi a félbemaradt Kertész-Építész sztori végére: Martin mindig is inkább Kertész volt. A karrierje korai éveiben rengeteg történetet félbehagyott: megírt egy-egy nyitójelenetet vagy szituációt, de aztán megakadt vagy rossz irányba indult el a történet.  Ezek a kezdemények fiókba kerültek, és új ötleteknek adtak helyet.  Martin szerint sok fiatal író ugyanezen megy keresztül. Robert Heinlin első írásra vonatkozó szabálya szerint muszáj írnod, a másodikban azonban azt mondja, be is kell fejezned a történetet.
Martin azóta nagyrészt túlesett ezen a problémán – de azért nem teljesen.)

15 megjegyzés:

  1. Hopp, itt egy!:) És kíváncsi leszek a többi Wonderbook-bejegyzésedre.

    http://moskatanita.blogspot.hu/2014/06/iroi-kerteszkedes-es-tervezes.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó! Köszi szépen, Anita! Szerintem mindig jó látni, hogy ki mivel küzd. :)

      Törlés
  2. A múltkor én is írtam blogbejegyzést a témában. Jó olvasni mások módszeréről. :)

    http://zsuzsyb.blogspot.ro/search/label/v%C3%A1zlatterv

    VálaszTörlés
  3. Úgy szeretem a blogodat, olyan jó témákról írsz, és úgy szégyellem magamat, amiért még nem olvastam el a könyvedet :D
    Amúgy azt hiszem, én is Építész és Kertész vagyok egyben. Mint nálad is, megvannak a fő csomópontok, hogy honnan hova akarok eljutni, de néha történnek apróbb változtatások, és sokszor magam sem tudom, mikor vették át a karakterek az irányítást :D

    VálaszTörlés
  4. Szia!
    Hogy szerezted meg a könyvet? Rendelted valahol?
    Körbenéztem egy kicsit, de a Libri sajnos nem árulja. Legalábbis nem találtam meg náluk.:(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Innen rendeltem: http://www.bookdepository.com/Wonderbook-Jeff-Vandermeer/9781419704420

      Törlés
    2. Nagyon köszi!:))

      U.i.: Myát már epekedve várom!:)

      Törlés
  5. Ez nagyon érdekes bejegyzés volt. :) Én is megírtam. :)
    http://onsairegenyek.blogspot.hu/2014/06/mert-azok-gyanus-irok-mindig-csak.html

    VálaszTörlés
  6. Nekem is nagyon tetszett a bejegyzésed :) Én is írtam hozzá :)
    http://szaszkogabriella.blogspot.com/2014/06/az-bizonyos-cselekmeny.html

    VálaszTörlés
  7. Szia Fanni! Csatlakoztam a megihletett tömeghez: http://robertkatalin.blog.hu/2014/06/30/kertesz_leszek_stukkot_nevelek
    Köszi a gondolatmenetet! :-)
    Kati

    VálaszTörlés
  8. Kedves Fanni! Köszönöm a gondolatébresztő írást, én is megírtam a saját bejegyzésemet a témában:

    http://buglyogergely.blogspot.hu/2014/07/kerteszek-az-epiteszek-ellen-avagy.html

    VálaszTörlés
  9. Kedves Fanni! Mennyire éri meg megvenni ezt a könyvet? Neked sokat tudott nyújtani? És nyelvileg mennyire nehéz? Nem tartom magam rossz angolosnak, de ritkán olvasok idegen nyelvű irományokat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mianova!
      Az amazonon beleolvashatsz a könyvbe, így könnyebben eldöntheted, hogy szeretnéd-e: http://www.amazon.com/Wonderbook-Illustrated-Creating-Imaginative-Fiction/dp/1419704427

      Nekem tetszett a könyv, nem bántam meg, hogy megvettem, szívesen forgatom. Inkább szemléletet ad szerintem, egy átfogó képet a zsánerregény írásról (inspirációtól kezdve a dramaturgián és karaktereken át a háttérvilágig érint minden nagyobb témakört). Leginkább az esszéket szerettem benne. :)

      Törlés
    2. Még valami: a könyvhöz készült egy trailer is, azt is érdemes lehet megnézni, mert pár ábrát mutatnak benne: https://www.youtube.com/watch?v=FhjZTZxvtow

      Törlés
  10. Köszönöm mindenkinek, hogy megírtátok a gondolataitokat, és belinkeltétek ide a bejegyzéseket. :)

    VálaszTörlés